Voor veel winkeliers is de opheffingsuitverkoop geen reden tot vreugde. Dat geldt niet voor ondernemer David Komen, specialist in golfartikelen. ”Ik heb een fles champagne opengetrokken.”

David runde de afgelopen twaalf jaar een golfwinkel in de Haarlemse binnenstad. Eind vorige maand sloot hij de deuren om al zijn tijd en energie in zijn webshops te kunnen steken.

Golfballen, clubs en trolleys. Zo’n beetje alles in zijn vijftien vierkante meter grote winkeltje was de laatste maand in de aanbieding.  Zelfs de voorraadkast achter de toonbank kon voor een paar tientjes worden opgehaald.

”De meeste ondernemers huilen tranen met tuiten als in de opheffingsuitverkoop zitten”, vertelt de 40-jarige ondernemer. ”Ik niet. Ik ben blij dat ik nu alle tijd heb voor mijn webshops golfdiscounter.nl en golftrolleyshop.nl.”

Met de sluiting  komt er na ruim twee decennia een einde aan het winkeltje in de Koningstraat. Twaalf jaar geleden nam David het winkeltje over van zijn voorgangster, die de zaak op haar beurt negen jaar runde.

Binnenstad als magazijn

Hoewel David altijd een goede boterham verdiende met zijn winkel, besloot hij drie jaar geleden naast zijn winkel zijn eerste webshop voor golfattributen te beginnen. Door de opkomst van het webwinkelen zag David de binnenstad steeds minder gezellig worden.

''Vroeger had de binnenstad de functie van een magazijn. Daar kon je alles krijgen.'', legt de ondernemer uit. ''Tegenwoordig hebben consumenten geen reden meer om naar de stad te komen, want je bestelt alles vanuit je luie stoel.''

David voorspelt dat over een jaar of tien de stad voornamelijk gevuld is met showrooms. ''Dan kun je alleen nog maar in winkels terecht om te passen, te proeven of uit te proberen. En als je het product wilt kopen, scan je de code met je smartphone en wordt het de volgende dag thuis bezorgd.''

Tot die tijd zullen nog veel winkels verdwijnen, verwacht hij. ''Daardoor wordt het nóg minder aantrekkelijk  om naar de binnenstad te komen.''

Tweehonderd sites uit elkaar getrokken

"De afgelopen drie jaar heb ik het iedere avond twaalf uur zien worden'', vertelt David over de tijd die hij al in zijn webwinkels heeft gestoken. Na een willekeurige werkdag kroop hij achter zijn laptop om zich te verdiepen in zoekmachineoptimalisatie, ofwel SEO.

"Eigenlijk gaat het niet samen'', vertelt hij over het gelijktijdig runnen van een fysieke winkel en een webshop. "Voor een ondernemer die iemand apart kan zetten voor SEO is het te misschien te doen. Maar ik runde de winkel alleen, zonder personeel.''

David legt uit dat hij zijn SEO-kennis als autodidact heeft opgebouwd. ''Ik heb de afgelopen jaren veel boeken gelezen en filmpjes op Youtube bekeken'', vertelt hij. ''En ik heb zo'n tweehonderd websites uit elkaar getrokken.''

"Ik had een seo-specialist kunnen inhuren, maar die is duur en veel tijd kwijt met inlezen'', legt David uit. ''Zij kennen het jargon niet. Ik wel. Ik ben golf, ik schrijf vanuit mijn hart. Google ziet dat ik de teksten makkelijk wegschrijf. En een contentrijke site krijgt meer punten.''

Zijn inspanningen zijn inderdaad niet voor niets geweest. Wie via Google zoekt op woorden als golftassen, golfschoenen of golfsets, krijgt Davids webshops hoog in de lijst met resultaten te zien.

Showroom

David begrijpt dat potentiële kopers willen weten hoe het voelt om met die ene club een balletje te putten. Daarom gaat hij niet volledig op in de virtuele wereld. "In mijn showroom in Alkmaar kunnen klanten langskomen om de producten te bekijken en uit te proberen", vertelt hij.

Dat misschien niet alle potentiële Haarlemse kopers de rit naar Alkmaar maken, neemt hij voor lief. "Met mijn websites bedien ik een veel groter gebied dan Haarlem, in ieder geval heel Nederland en België."

Pantoffels

Nadat hij zijn golfwebshops had ingericht, besloot hij de digitale snelweg ook te gebruiken om andere producten aan de man te brengen. "Een paar maanden geleden ben ik begonnen met de bouw van de webshop sloffen.com.''

Met het optimaliseren van de webshop sloffen.com merkte hij hoe belangrijk het is om het jargon te kennen. ''Ik wist bijvoorbeeld in het begin niet dat de woorden sloffen en pantoffels synoniemen van elkaar zijn'', aldus David.

Nokia 3310

Volgens David hoef je geen geek te zijn om met behulp van SEO een succesvolle webwinkel te runnen. ''Ik heb nog een Nokia 3310, dat zegt genoeg toch? Als ik het kan, kan iedereen het.'' Wel heb je volgens de ondernemer een flinke dosis passie nodig. ''Ik ben er verslaafd aan en krijg er energie van.''

Lees ook

Webwinkel beginnen? Dit zijn de succesfactoren

Download op Z24Tools het sjabloon ondernemingsplan (Gratis)

Download op Z24Tools het Voorbeeld Algemene Voorwaarden webwinkel (Gratis)

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl